In mei is het ICTloket team weer vol goede moed van start gegaan aan de stedencampagne in Maastricht. De pilot campagne in Vaals was goed verlopen. En nu was het tijd om op grote schaal te beginnen. Op naar Maastricht.
Voor het daadwerkelijke begin van de campagne waren we al meerdere keren in de media verschenen. Zo stond er een artikel in De Ster een lokaal krantje van Maastricht. Daarna waren we te vinden in Limburg Onderneemt. In de Landelijke Vraag en Aanbod Krant. Vervolgens werd er op Radio Limburg een interview met dhr. Aaron Mulder, Projectleider van het ICTloket, uitgezonden. En kort daarna verschenen we nogmaals in de Kamer Van Koophandel nieuwsbrief. Veel publiciteit op een kort tijdsbestek.
Al deze publiciteit was de mensen van Maastricht niet ontgaan. Want toen we van start gingen met het persoonlijk bezoeken van de MKB’ers in Wyck kregen we al meerdere reacties over krantenartikelen of dat ze inmiddels al kennis met ons gemaakt hadden via de KVK nieuwsbrief. In Wyck hebben we ongeveer een 150 MKB’ers bij hun filiaal bezocht en werden geïnteresseerd en aandachtig beluisterd. Een ICT adviespunt is zeer welkom.
Ook is er een klein onderzoek verricht in Maastricht. Het doel was het achterhalen van de behoefte van de Limburgse / Maastrichtse MKB’er. Bijvoorbeeld welke problemen zij vaker ondervonden of welke informatie wenselijk is op de portal. Hieruit bleek dat de vraag van de MKB’er vooral over webdesign en contentmanagement systemen ging. De meeste problemen hadden betrekking op virussen en e-mail. Verder kwamen er nog problemen naar boven met betrekking tot spyware, beveiliging en hardware en dat er vraag was naar advies over ERP pakketten, office, automatisering en de digitale aangifte. Maar in mindere mate dan de eerstgenoemde.
Na al deze indrukken zijn we druk begonnen met het ophangen van posters. En dus tijd voor het aantrekken van oude kleren en het werken met behangplaksel. Na twee drukke dagen van borden hangen en posters plakken gaf het toch een zeer goed resultaat. Er zijn opvallende borden geplaatst langs de belangrijke rand- en ringwegen van Maastricht. En op openbare aanplakplaatsen is het ICTloket present.
Vervolgens zijn we de MKB’ers in het centrum van Maastricht gaan bezoeken. Hier bevinden zich echter veel keten bedrijven. Deze zijn allemaal al ver geautomatiseerd en hebben vrijwel alles goed geregeld vanuit een centraal aanpreekpunt. Maar ook bleek dat de meeste winkeliers de meeste zaken wat betreft ICT goed op orde hebben. Dit komt meestal doordat ze dit uitbesteed hebben. Wel viel op dat een enkele winkelier nog geen gebruik maakt van een computer in de zaak.
Uit het kleine onderzoek, over waar de behoefte bij de Maastrichtse MKB’er ligt, bleek dat een enkeling problemen heeft met virussen en met de hardware. Ook dat er vraag is naar informatie over hoe de zaak het beste te automatiseren valt en naar ERP pakketten. Maar ook dit betreft slechts een enkeling. Want zoals al uit de gesprekken was gebleken, hebben de meeste bedrijven hun ICT goed op orde.
Donderdag 26 mei is het promotieteam van het ICTloket samen met TV Maastricht ondernemers gaan bezoeken in Maastricht. Er zijn toen opnames gemaakt van het team terwijl zij enkele ondernemers bezochten. Tevens is er ook een interview met dhr. Aaron Mulder afgenomen. Deze opnames en het interview waren die zelfde avond nog op TV Maastricht te zien.
Hieronder een kleine impressie van de stedencampagne tijdens de opnames van TV Maastricht.
Het ICTloket Team heeft ondertussen ongeveer 300 ondernemers persoonlijk bezocht in Maastricht.
Na het bezoeken van de diverse ondernemers heeft het promotieteam wederom op diverse openbare aanplakplaatsen in Maastricht posters geplakt.
Vervolgens is het ICTloket promotieteam er op uit gegaan met een persoonlijke reminder / kennismakingsbrief. Hiermee zijn we langs een 300 MKB’ers gegaan, om ervoor te zorgen dat MKB’ers in Maastricht van het ICTloket gehoord hebben en aan ons zullen denken als ze vragen hebben met betrekking tot ICT of contractmanagement.
Op maandag 6 juni was het zover: de BizBoomerz prijsuitreiking 2005 in het gouvernement te Maastricht. Hier was Aaron Mulder aanwezig als panel-lid en presentator om www.ictloket.nl te promoten en om zijn visie over ondernemen te geven. Tom Essers heeft als promotieteamlid hierbij de nodige ondersteuning verleend. Dhr. Eurlings heeft de prijs aan Entertrainment uitgereikt tot grote vreugde van de ondernemer. In het provinciehuis was een intermediars-tafel gereserveerd waar promotiemateriaal van het ICTloket aanwezig was. Aaron Mulder heeft natuurlijk alle bezoekers opgeroepen om het ICTloket te bezoeken en het iniatief toegelicht.
Het ICTloket promotieteam is ook naar bedrijventerrein De Beatrixhaven getrokken, om het ICTloket ook bij de industriële bedrijven te gaan promoten. Daar hebben we 150 persoonlijke brieven met bijgevoegde informatiemappen bezorgd aan de directeuren van de bedrijven. Tevens zijn er onder de ruitenwissers van de auto’s op de parkeerplaatsen strooifolders van het ICTloket geplaatst. Zo wordt niet alleen de directeur van het bedrijf op de hoogte gebracht over het ICTloket, maar ook de personeelsleden. Er zijn ongeveer een 500 tot 750 strooifolders verspreid over bedrijventerrein De Beatrixhaven.
Als laatste in de stedencampagne voor Maastricht is het ICTloket promotieteam naar bedrijventerrein Bosscherveld gegaan. Ook hier zijn persoonlijke brieven bij de bedrijven afgegeven met bijgaande promotiemap. In het totaal zijn er 50 bedrijven op bedrijventerrein Bosscherveld bezocht. Daarmee is de zeer geslaagde stedencampagne van Maastricht tot een einde gekomen.
In totaal zijn er uiteindelijk 700 tot 750 MKB’ers in Maastricht persoonlijk bezocht en hebben een informatiemap overhandigd gekregen. Ook zijn er een kleine 1000 strooifolders verspreid geworden door Maastricht, voornamelijk op de bedrijventerreinen.
Klik hier voor een overzicht van alle foto’s.