Het ICTloket heeft in het krantje “provincienieuws” gestaan in maart 2005:
ICTloket in krantje “provincienieuws” jaargang 3 | nr.2 maart | 2005 |
Jongeren toonbeeld van zelfstandig ondernemerschap
In dertien tv-uitzendingen met als titel ‘BizBoomerZ’ laten jonge ondernemers zien wat zelfstandig ondernemerschap inhoudt. Van boekenwinkel tot scooterzaak stimuleren jongeren leeftijdgenoten om via het ondernemerschap toe te treden tot de arbeidsmarkt. Een jongerenpanel van 2 studenten en 2 jonge ondernemers bezoeken in elke uitzending van 3 minuten een bizboomer, die samen met 12 anderen strijdt om de titel BizBoomer 2005.
Voor ondernemende panelleden Susan Derckx (32) en Aaron Mulder (26) is het vooral een feest van herkenning en steun bij de geportretteerde medeondernemers: “Het zelfstandig ondernemerschap vereist doorzettingsvermogen. Je moet passie voor het vak hebben en dan haal je er ook veel voldoening uit. Wat ons tot nu toe is opgevallen is dat de meesten het al super op de rit hebben. Het zijn gepassioneerde ondernemers die graag iets vertellen over hun bedrijf.” Met vallen en opstaan heeft Susan Derckx een inmiddels succesvol ontwerpbureau voor diverse media. Haar drijfveer is dat ze een traject van concept tot eindproduct kan afhandelen. Voor Aaron Mulder is ondernemen een levensstijl waarin je je voor 200% geeft. Zijn belangrijkste activiteit op dit moment is ICTloket.nl, een samenwerkingsverband tussen bedrijven, hogeschool Zuyd en overheid. De andere panelleden, studenten Bianca Vollema (23) en Jeroen Joosten (27) ervaren zelf BizBoomerZ als een stimulans om een onderneming te starten: “Het programma is een hele goeie leerschool. Ondernemerschap draait om de twee ‘D’s’: Durven en Doen. Je moet je heel goed voorbereiden maar het is voor iedereen haalbaar. Je moet niet aarzelen maar gewoon doen: als je van jezelf overtuigd ben, gaat het lukken.” Als student technische bedrijfskunde aan de hogeschool Zuyd heeft Bianca Vollema met haar proefonderneming op school alle facetten van het ondernemerschap doorlopen: een product ontwikkelen, marktonderzoek houden, financiering regelen en PR. Student audiovisuele media Jeroen Joosten is al bezig met het oprichten van zijn eigen bedrijf: “Ik ben altijd bezig met organiseren en regelen en ik denk dat ik daar meer uit kan halen.” Voor elke aflevering bereiden de panelleden zich kort voor door het aanmeldingsformulier van de betrokken ondernemer te lezen en eventueel een eigen website te bezoeken. “Maar verder gaat alles heel spontaan en dat is ook het leuke eraan. We hebben veel lol met elkaar en we ontmoeten jonge, enthousiaste mensen die ons ook inspireren. Kortom, super!”, aldus het jongerenpanel.
BizBoomerZ, vanaf 5 maart dertien weken lang elke zaterdag en zondag op L1 en elke zaterdag en woensdag op TV Limburg. Kijk voor meer informatie op www.bizboomerz.nl. |