Bron: de Kamer van Koophandel Krant







Ictloket.nl: EHBO voor de Limburgse mkb’er

HEERLEN, 19 november 2004 – Vanaf half januari kunnen Limburgse mkb’ers met al hun vragen over ict en contractmanagement terecht op www.ictloket.nl. ‘Noem het een soort eerstehulp- en adviesloket voor het bedrijfsleven,’ zegt projectleider Aaron Mulder van de Hogeschool Zuyd, initiatiefnemer van het virtuele loket.

Het hulp- en adviesloket is één van de projecten van het Expertisecentrum ICT, gevestigd in Technohouse Heerlen. Het centrum is door de Hogeschool Zuyd opgezet om de kennisoverdracht tussen onderwijs en ondernemers te bevorderen.


Aan het ict-loket is het voorbije halfjaar hard gewerkt, vertelt Aaron Mulder. ‘We hebben de portal opgebouwd en gevuld met een baaierd aan informatie en antwoorden op vragen. Ict is typisch iets waar de gemiddelde mkb’er niet al te veel verstand van heeft.’


Veel vragen
Mulder weet dat er veel vragen zijn. Vragen als: welke software heeft een bedrijf nodig? Welke computers? Welke internetverbinding? Hoe verder met internetmarketing (websites, webwinkels, zoekmachines)? ‘Vaak wordt wat aangeschaft zonder objectief advies. Of er worden dure consultants ingehuurd bij relatief simpele vragen of storingen. Niet nodig dus. Bedrijven kunnen gratis vragen stellen aan het ict-loket. Wij leveren dus kosteloze oplossingen voor problemen. Bij meer gecompliceerde vraagstukken of juridische kwesties verwijzen we door naar specialisten. Die rekenen uiteraard wel een honorarium.’


Internetportal
Www.ictloket.nl moet gaan functioneren als het internetportal voor het Limburgse mkb. ‘Er zijn natuurlijk meerdere portals,’ zegt Aaron Mulder, die als zelfstandig ondernemer jaren actief was met een succesvol internetbedrijf. ‘Voor zover ik weet, is dit de enige in Nederland die door zowel onderwijs als bedrijfsleven is opgezet. Binnen een Hogeschool is enorm veel kennis aanwezig die nu beschikbaar komt voor de ondernemers. Alle opgeloste problemen worden op de site gezet en zijn voor iedereen gratis toegankelijk. Op deze manier wordt de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven daadwerkelijk overbrugd.’


Specialisten
Voor de ondernemers zit er nog een interessant facet aan het loket. ‘Sommige vraagstukken kunnen we niet oplossen en verwijzen we door naar specialisten. En er zijn producten en diensten die niet door de Hogeschool, maar door gespecialiseerde bedrijven worden geleverd. Tegen een bepaalde vergoeding kunnen ondernemers daarvoor een link, teksten en/of plaatjes op de site krijgen. Zo kan het ict-loket een interessant verkoopkanaal worden. We zijn al ver gevorderd met onder andere contractmanagementbedrijven, MyFactory en Stienstra Bonnema over samenwerking, waarbij synergie tussen bedrijfsleven en onderwijs wordt gerealiseerd.’


Kleine lettertjes
Net als met ict laat het gros van de bedrijven met minder dan honderd werknemers nogal wat steken vallen bij het afsluiten van contracten. Bij meningsverschillen blijken de ‘kleine lettertjes’ vaak ontoereikend of zijn contractafspraken onduidelijk. ‘Vooral bij ict-contracten is dat het geval, maar eigenlijk ook bij alle andere disciplines waarbij contracten afgesloten worden. Inkoop, verkoop, facilitaire zaken – noem maar op.’


Studies
De Hogeschool Zuyd heeft het ict-loket in de eerste plaats opgezet om de verschillende opleidingen te verbreden en te verdiepen, en om het mkb te versterken. Vragen van ondernemers komen terecht bij het ict-loket dat ze afhandelt via studenten die al dan niet samen met hun docenten een antwoord formuleren. Daarnaast zijn er diverse andere adviseurs en expertgroepen die de iets complexere vragen beantwoorden. ‘Een waardevolle aanvulling op de studie,’ weet (oud student) Aaron Mulder. ‘Studenten krijgen meer praktijk voor de kiezen.’


Kennispoort
De Kamer van Koophandel, EFRO en de Provincie Limburg steunen het loket dat in januari 2005 met een uitgebreide mediacampagne wordt gelanceerd. In de loop van het jaar staan verder workshops en presentaties op het programma. ‘Wat ictloket.nl doet, past perfect bij onze opdracht een kennispoort te zijn,’ zegt bestuursvoorzitter Marianne Dunnewijk van de Hogeschool Zuyd in Heerlen. ‘De Hogeschool is van belang voor de regio als het gaat om kennis die je nu meteen kunt gebruiken. Samen met commerciële partners en intermediairs werkt het nog beter.’

"Artificial Intelligence, Blockchain, Big Data, Apps, Social Media en diverse andere disruptieve technologieën kunnen mogelijkheden voor groei en maatschappelijke meerwaarde creëren", aldus Aaron Mulder (directeur ICTloket.nl).
ICTLoket Blockchain
  • ICTloket.nl | Online Marketing, Projectmanagement en Digitale transformatie | Gecertificeerd AdWords-professional
  • | ©2025 ICTloket.nl     Privacy Statement
  • 2.500,6.000,30.000