Nooit eerder was het zo makkelijk om een bedrijf te beginnen. Dankzij internet en vooral dankzij zulke innovators als Google. Binnen een paar uur zet je bijvoorbeeld een marketingstrategie op. Vanachter je eigen pc en zonder dat het je één cent kost.
Maar samen met de gigantische groei in digitale mogelijkheden, zorgen diezelfde mogelijkheden voor allerhande gevaren, bedreigingen en adders onder het gras. De kunst is om die gevaren te herkennen, je kansen te herkennen om tenslotte ten volle te profiteren van wat de communicatietechnologie te bieden heeft.
Verbaasd
Aaron Mulder (1978), directeur van het inmiddels vijf jaar bestaande ICTloket.nl, verbaast zich elke dag opnieuw over wat er sinds 2004 op ict-gebied veranderd is. “De vooruitgang is opmerkelijk, zacht gezegd. Wat ooit als kantoorautomatisering begon, ontwikkelt zich wereldwijd tot een levensstijl, maakt een nieuwe manier van ondernemen mogelijk en wordt in sneltreinvaart almaar vernuftiger. Met één apparaatje dat in je handpalm past, kijk je tv, lees en verstuur je mailtjes, leidt een satelliet je naar de plek van bestemming, ben je permanent online en sta je via spraak, beeld en tekst in contact met wie je maar wilt.”
Eerste hulp
Toen de Kamerkrant in 2004 ICTloket. nl introduceerde, legde Mulder in het artikel uit dat we het initiatief als “een soort eerste hulp- en adviesloket voor het bedrijfsleven” moesten zien. Het was een project opgericht vanuit de kennisinstelling en met subsidie van de Europese Unie en de Provincie Limburg. De portal bood een baaierd aan informatie en antwoorden op vragen. “Ict is typisch iets waar de gemiddelde mkb’er niet al te veel verstand van heeft,” zei Mulder toen.
Hoog tempo
Aan de opzet van het virtuele loket is niets veranderd, want het kenmerk van ict is nog steeds dat de digitalisering voortdurend vragen oproept. De vernieuwing schrijdt immers in hoog tempo voort. Elke innovatie weekt nieuwe toepassingsmogelijkheden los. De nog vaak gestelde vraag vijf jaar geleden of een bedrijf nu werkelijk een website en e-mail nodig heeft, is uiteraard verstomd, want de tientallen in Limburg uit het niets ontstane webwinkels vormen het onloochenbare bewijs dat ict ondertussen voor een compleet nieuwe economische dynamiek zorgt. “Een schitterende ontwikkeling,” vindt Aaron Mulder. “En verbazingwekkend hoe goed de meeste webshopondernemers het doen.”
Webwinkels
Hij noemt de tool Google AdWords waarmee menige webwinkel de markt verkent en de markt vergroot. Grote hoeveelheden zoekresultaten geven een duidelijke indicatie van de vraag. Slim combineren en sorteren maken het mogelijk om binnen enkele uren te weten waar je klanten zitten. Mulder heeft nogal wat (nieuwe) webwinkelondernemers gesproken en staat ervan te kijken wat er zoal dankzij internet wordt verhandeld. “Bijbels, hoortoestellen, Keltische kruisen…”
Kosteloos
ICTloket.nl heeft nu, naast de hoofdvestiging in Maastricht, een kantoor in Eindhoven en een in Genk (ictloket. be). Een Duits bruggenhoofd staat in de steigers. Omdat alle diensten kosteloos worden aangeboden, moet Mulder het van sponsoren hebben. Hun aantal groeit en de relaties zijn hecht.
Gedurende de jaren is ICTloket.nl een zichzelf versterkend fenomeen geworden. De informatieve netwerkbijeenkomsten, die veel deelnemers als nuttig én gezellig ervaren, trekken jaarlijks tussen de duizend en 1.500 ondernemers. Gemiddeld 40.000 unieke bezoekers loggen per maand in op de site (die overigens al 8.000 pagina’s omvat) en elke maand zorgt Mulder er met soms meer dan 100.000 mailings voor dat er nieuwe relaties worden gesmeed en de bestaande bekrachtigd.
“Ook organiseren we ieder jaar drie stedencampagnes waarin ons promotieteam ondernemers bezoekt. Alles bij elkaar worden dan zo’n 1.500 gesprekken gevoerd. Per campagne kost me dat minstens één paar schoenzolen.”
Ideaal
Aaron Mulder beschouwt de vele uren die hij in Ictloket.nl stopt, als werken aan zijn ideaal: “Het bij elkaar brengen van overheid, bedrijfsleven en onderwijs in Nederland, Vlaanderen en Duitsland. Ik wil mensen die ondernemen helpen, een steun in de rug geven. Zo krijgt de economie een zetje.