Tijdens de uitvoering van projecten word er verwacht dat er op bepaalde moment een voortgangscontrole word uitgevoerd. Dit om inzicht te krijgen op de stand van zaken. Zo zullen de opdracht gevers een budgettair overzicht willen zien in relatie tot de tijd van het te realiseren project. Wanneer er binnen een project mijlpalen of op te leveren producten zijn word hierop gerapporteerd.
Voortgangsrapportage
1. Inhoudelijke rapportage
In een Inhoudelijke rapportage word doormiddel van tekst de status van het project aangegeven dat moment. Hierin komen de te rapporteren periodes deze onderwerpen aan bod:
- Resultaten afgelopen periode
- Te trekken conclusies
- Knelpunten
- Actie voor aankomende periodes
2. Cijfermatige rapportage
Zoals de naam het al zegt geeft deze rapportage inzicht op de concrete gegevens van de te rapporteren periode. De volgende componenten komen hier in voor:
- Budget
- Mijlpalen
- Uren
- Op te leveren producten
Tijdens het uitvoeren van een project is het belangrijk, informatie te hebben. Zo kun je alles rapporteren wat er geweest is. Maar het is ook belangrijk om vooruit te kijken. Dit gebeurt bij het maken van een budget. Tijdens het maken van een budget ga je uren inplannen en kijken hoeveel geld er nodig is.
Dit is allemaal verwacht, naderhand tijdens de uitvoering van het project ga je kijken in hoeverre je verwachte budget met je werkelijke budget overkomt. Budget problemen gaan ten kosten van het op te leveren goed.
3. Totaal overzicht
Totaal overzicht krijgen, als men alle informatie in een formule stopt kan men de relatieve index berekenen. Dit is percentage dat de status van het project weergeeft. Om deze te berekenen heb je nodig:
- Budget
- Uren
- Mijlpalen
- Deliverables
Deze invoeren, in de onderstaande formule:
Relatieve index = (deliverables + mijlpalen) / 2 – (uren + buget) / 2
Gebruikers die hebben bijgedragen aan deze kennisbank pagina: