ICTloket.nl merkt verschijving in ICT-vragen van MKB
Limburgse MKB-ondernemers hebben de mogelijkheden van informatie- en communicatietechnologie (ICT) ontdekt. Ze haken gretig in op trends als de integratie van internetmarketing in de totale marketingaanpak, zoals narrowcasting, overal online zijn en bellen via internet.
Tot die conclusie komt Aaron Mulder van ICTloket.nl. De afgelopen 2,5 jaar hebben en en zijn collega’s van dit gratis ICT-ondersteunpunt contact gehad met duizende veelal MKB-bedrijven. “Aanvankelijk gingen de vragen vooral over boekhoudpakketten en automatisering om efficiency te verbeteren en kosten te besparen. Nu kijkt men naar heel andere toepassingen. Het MKB heeft verstand van ICT gekregen. Men beseft de mogelijkheden en groeit mee met de markt in plaats van achter te blijven.”
Bellen via internet
Een van de nieuwe trends bij de kleinere bedrijven is bellen via internet. Voice over IP, VOIP in het jargon, iets dat grotere organisaties al langer doen. Doordat deze producten fors in prijs zijn gedaald en aanbieders zich op kleinere organisaties richten, is deze technologie binnen handbereik van het MKB gekomen. Aaron Mulder: “Kleinere bedrijven kunnen nu eveneens profiteren van de kostenbesparing.” Die wordt vooral bepaald door het belgedrag. Zijn er meerdere vestigingen, wordt er veel met het buitenland gebeld? Dat zijn mede factoren die mee bepalen of VOIP voordeliger kan zijn.
Internetmarketing en local search
Waar het Limburgse MKB de ICT-mogelijkheden steeds beter toepast, is in de marketingstrategie. “De tijd dat men een website wilde om erbij te horen, is voorbij. De website moet nu ook aansluiten bij de offline marketing. Men gaat naar een totaal concept toe”, constateert Aaron Mulder. Eye tracking is niet meer vreemd in menig bedrijf. Hiermee onderzoek je naar welke pagina en waar op website de bezoekers op internet kijken. Aantrekkelijk voor het MKB is de nieuwe trend local search. Google integreert steeds meer google maps in de zoekmachine, zodat wie het woord kapsalon en bijvoorbeeld Heerlen intikt, een overzicht krijgt van de kapsalons in die regio, met direct een Google Maps plaatje daarbij. Aaron Mulder: “Door zoekwoorden te combineren met plaatsnamen kun je makkelijker bovenaan bij de zoekmachine komen. Juist voor lokale doelgroepen binnen het MKB biedt dat kansen.”
Narrowcasting
Narrowcasting is een andere trend die ook voor kleinere organisaties betaalbaar is. Via vooral LCD-schermen wordt een boodschap gericht op een specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld automobilisten bij een tankstation. Er zijn al voorbeelden waarbij de boodschappen op het winkelraam worden geprojecteerd. Of interactieve narrowcasting: mensen kunnen via het touchscreen scherm actief informatie opvragen. “Zo kun je ook buiten de winkeltijden contact houden met je klant.”
Nog een andere trend is mobility: mensen surfen steeds vaker met hun PDA of mobiele telefoon. Ook daar kun je als ondernemer op inspelen, onder andere door je website geschikt te maken voor en mobiele telefoon.
Betaalbaar
Blijft het nog wel betaalbaar voor het doorsnee MKB? Bij ICTloket denkt men van wel. Aan de ene kant dalen de prijzen van hardware en diensten, merkt Aaron Mulder. Aan de andere kant merkt hij dat bedrijven hun budget verschuiven. “Ze zetten meer geld in voor internet, nieuwe mareketingmethodes, interactief communiceren met de klant.”Bijkomend voordeel is dat deze nieuwe technieken veel transparanter zijn dan de traditionele. “Je kunt veel beter zien wat werkt en welk rendement een investering oplevert.” En je kunt gemakkelijker internationaal gaan werken. Dat is een van de thema’s waar ICTloket dit jaar op inzet. “We willen bedrijven helpen internationaal te gaan ondernemen, vooral in de Euregio. Wat is er dan gemakkelijker om je website internationaal te maken.”
Voor meer informatie over ICT trends voor het Limburgse bedrijfsleven kan men terecht op de website van ICTloket, www.ictloket.nl