Nederlanders bestelden 20 procent vaker online in 2010

Volgens onderzoek van GfK en Blauw Research kopen Nederlanders steeds vaker online. In 2010 nam het aantal via het internet geplaatste bestellingen met 20 procent toe, waarbij het gemiddelde aankoopbedrag met 14 procent afnam.

Thuiswinkel.org logoDaarmee komt het gemiddelde bedrag per bestelling op 119 euro uit, zo berekenden GfK en Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org. Het gemiddelde aantal bestellingen per persoon kwam uit op 7,4. Reden voor de toename in het aantal bestellingen en de afname van het gemiddelde aankoopbedrag zou zijn dat consumenten door gewenning en gemak geneigd zijn om ook bestellingen met een laag aankoopbedrag online te plaatsen. Flexibiliteit en snelheid bij het verzenden zouden hier ook toe bijdragen. Het gemiddelde bedrag dat per consument in 2010 online werd uitgegeven steeg met 4 procent naar 890 euro en het totaal aantal webshoppers kwam vorig jaar uit op 9,25 miljoen. 600.000 daarvan hadden nog nooit eerder een onlinebestelling geplaatst.

Het totaalbedrag dat Nederlandse consumenten in 2010 online uitgaven kwam uit op 8,2 miljard euro. Dit is een toename van 11 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het segment productbestedingen liet met 16 procent de grootste stijging zien, terwijl het segment reizen qua totaalbedrag het grootste blijft. Telecom en kleding staan respectievelijk op de tweede en derde plaats.

Thuiswinkel verwacht dat de groei in onlinebestedingen in 2011 zal doorzetten. De verwachting is dat het groeipercentage ongeveer gelijk blijft aan dat van 2010, zodat voor dit jaar een omzet van ongeveer 9 miljard euro wordt verwacht.


Bron: Tweakers.net

Steven Wiertz
18/03/2011; 14:15