Vierdaagse ‘kassa’ voor ondernemers

Dinsdagochtend is in Nijmegen de 94e editie van de Vierdaagse van start gegaan. Vanwege de verwachte hitte zijn de eerste deelnemers al vroeg in de ochtend vertrokken, anderhalf uur eerder dan normaal. Daarmee is het startsein gegeven voor vier dagen wandelen. Maar gefeest werd er in Nijmegen dit weekend al eerder, want de Vierdaagse valt natuurlijk ook dit jaar samen met de Vierdaagsefeesten. Een enorme economische impuls voor de lokale ondernemers. Woordvoerder Teddy Vrijmoet: ‘Alle campings en hotels in de stad zitten vol, er is geen kamer meer te krijgen’.

Militaire operatie
De Vierdaagse en randprogrammering zijn een welhaast militaire operatie. Er spelen 2100 muzikanten op 30 podia. Er is 4 kilometer hekwerk aangelegd en er wordt 1.270.000 liter drankjes geschonken. Gelukkig zijn er ook 221 extra plasgelegenheden door de stad verspreid. Vrijmoet: ‘We verwachten rond de 1,2 tot 1,4 miljoen bezoekers op de Vierdaagsefeesten, een gigantische opkomst. Ik moet daarbij wel opmerken dat de feesten, anders dan de naam doet vermoeden, een volle week duren.

In totaal levert dit de ondernemers een omzet van rond de 30 miljoen euro op’. Dat zijn enkel de opbrengsten van de feesten. De uitgaven van de 41.000 wandelaars aan hun verblijf in Nijmegen zijn er nog niet eens bij opgeteld. ‘Die dertig miljoen zit met name in drankomzet en eten. En denk ook aan de Vierdaagsegadgets die er verkocht worden of bijvoorbeeld zonnebrillen en speelgoed’. Daarmee is de Vierdaagse niet alleen een evenement om naar uit te kijken voor de wandelliefhebber, maar zeker ook voor ondernemers.

Nijmeegse ondernemers profiteren
Het zijn vooral de Nijmeegse ondernemers die profiteren van de Vierdaagse. Zo zien sportwinkels hun omzet stijgen door wandelaars, die vlak voor de start ontdekken dat ze wel een paar nieuwe schoenen kunnen gebruiken. Ondernemers die een stand buiten willen neerzetten of een podium plaatsen betalen een afdracht aan de Vierdaagsefeesten. Zo investeren zij mee in de feestweek, die ooit als ondernemersinitiatief begon. Ondernemers van buiten Nijmegen die met een kraam willen meeprofiteren betalen een hoger bedrag. En het is alleen voor ‘vaste’ horeca zoals restaurants en cafe’s toegestaan alcoholische dranken te verkopen.

Sponge Bob in de verdringing
Teddy Vrijmoet is trots op de programmering van de Vierdaagsefeesten: ‘We doen elk jaar een tevredenheidsonderzoek, waarbij we kijken wat de bezoekers missen. Vorig jaar gaven mensen aan dat er behoefte was aan een dagprogrammering voor kinderen. Dat bleek dit jaar een doorslaand succes. We hebben zelfs de meet & greet met Sponge Bob moeten afbreken omdat hij in het gedrang kwam tussen de massaal toegestroomde kinderen’.

Voor de organisatie van de Vierdaagse is het belangrijk aansluiting op de jongere doelgroep te vinden. ‘Zo zijn we begonnen met een danceprogramma, in samenwerking met lokale ondernemers. Dat begon ooit op een klein podiumpje, maar inmiddels is het een van de publiekstrekkers van de Vierdaagsefeesten’. Ook is er voor de cultuurliefhebber dit jaar genoeg te beleven. In samenwerking met museum Het Valkhof zijn voor het eerst theatervoorstellingen aan de festiviteiten toegevoegd. ‘Ook dat is een doorslaand succes, het zat beide dagen tot de nok aan toe vol’.

Bron:
www.deondernemer.nl

Aaron Mulder
ICTloket.nl
21/07/2010; 10:15