Twitter komt eindelijk met verdienmodel
Twitter gaat zijn geld verdienen met zoekadvertenties. De microblogdienst heeft nu eindelijk een businessmodel waarmee de enorme bezoekersaantallen kunnen zorgen voor omzet.
De dienst van Twitter heet Promoted Tweets en gaat vanaf dinsdag advertenties tonen als gebruikers bepaalde zoekwoorden invoeren waarop een adverteerder heeft ingekocht. Dit kondigt de dienst aan op zijn weblog. Het is niet mogelijk te ontkomen aan de advertentie-tweets middels bijvoorbeeld een betaald Twitter-account.
In eerste instantie zullen er slechts een paar partijen adverteren: Best Buy, Bravo, Red Bull, Sony Pictures, Starbucks en Virgin America. De Pomoted Tweets zijn in het oog springende twitterberichten die worden getoond bovenaan bepaalde zoekpagina’s. “We geloven er sterk in dat Promoted Tweets relevant voor je moeten zijn”, schrijft Biz Stone, mede-oprichter van Twitter.
Resultaat meten
Daarom gaat Twitter meten welke advertenties wel en niet aanslaan. Als een Promoted Tweet niet aanslaat, wordt de advertentie verwijderd. Het is nog niet duidelijk of die meting clicktrough telt of bijvoorbeeld ook retweets meeweegt.
Het wordt ook met een soort label duidelijk gemaakt dat het gaat om een advertentie en niet om een normaal twitterbericht. Deze worden organisch gegenereerd, dus niet door een computer aangemaakt. Die tweets worden dan getoond in de tijdlijn van een twitteraar die een merk volgt.
Verder is de advertentie een ‘normale’ tweet. Het bericht kan dus geretweet en beantwoord worden of worden toegevoegd aan een lijst met favoriete berichten. Er wordt maar één bericht getoond per zoekresultaat.
Uitbreiding
Twitter heeft plannen om in de toekomst het advertentieplatform uit te breiden maar wil eerst onderzoeken hoe Promoted Tweets het best kunnen worden ingezet. Ook schrijft Stone dat het belangrijk is om de effecten op de gebruikerservaring en toegevoegde waarde voor de adverteerder in kaart te brengen.
Als daar een goed beeld van is, wordt het platform verder uitgerold en worden er ook advertenties getoond in Twitter-clients, naast in de tijdlijn van gebruikers. Stone wijst er wel op dat dit “relevante” reclame moet zijn die “handig is” voor gebruikers. Alle Promoted Tweets zijn organisch.
“Er is één groot verschil tussen Promoted Tweets en een normale tweet. Promoted Tweets moeten aan eisen voldoen, en weerklank vinden bij gebruikers”, aldus Stone. Dat betekent dat de reclame automatisch verdwijnt als gebruikers niet reageren of ingaan op een Promoted Tweet. In de komende tijd wordt de dienst langzaam verbeterd en aangepast.
Doorzichtig en saai
Twitter heeft sinds de start moeite gehad zijn enorme succes te gelde te maken. Tot nu toe ontbrak er een businessmodel terwijl de dienst wel miljoenen dollars binnenhaalde in verschillende investeringsrondes. Stone schrijft dat Twitter altijd de waarde voor de gebruiker voorop wilde stellen en niet direct een traditioneel online verdienmodel wilde gebruiken. Nu is echter de tijd rijp om wel in te zetten op het genereren van omzet.
Zowel GigaOM als ReadWriteWeb merken op dat Promoted Tweets opvallend doorzichtig is en zelfs saai. “Het is totaal voorspelbaar, doet weinig kwaad en kan zelfs gewoon werken.”
Bron:
www.webwereld.nl
Laat een antwoord achter
U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.