Groei van youngtimer auto’s en berekening bijtelling
De vraag naar de 15-jaar oude auto groeit. Die trend zien de Nederlandse autodealers sinds het tijdperk van de sterk vereenvoudigde bijtellingsregels in 2017 is aangebroken. Dat blijkt uit onderzoek van crocolease.nl.
Volgens autoverkopers is meer dan de helft van de leaserijders niet blij met de nieuwe regelgeving en is het gros op zoek naar een goedkopere optie voor hun zakelijke mobiliteit. Dat is de youngtimer: een 15-jaar oude auto waarover bijtelling wordt betaald over de dagwaarde, in plaats van de cataloguswaarde. Dat kan maandelijks honderden euro’s schelen. Vooral vanuit Duitsland worden op grote schaal BMW’s, Mercedessen en andere luxe auto’s op leeftijd geïmporteerd. ‘Want’, zo zeggen youngtimerdealers, ‘door die belastingvoordelen kan er toch als een vorst gereden worden’.
Stijgende verkoopcijfers
De zakelijke bestuurder kan een youngtimer voor een paar tientjes bijtelling per maand rijden. Bijkomend voordeel: de auto stijgt alleen maar in waarde. Autodealer René van de Kerkhof uit Tilburg heeft in de eerste helft van 2017 al net zoveel youngtimers verkocht als in heel 2016. Het is de vriendelijke bijtelling wat de 15-jaar oude auto zo betaalbaar maakt. Van de Kerkhof: ‘Mensen zijn het beu om zoveel geld aan hun auto kwijt te zijn en die veranderlijke regelgeving helpt ook niet mee.’ Ook Michiel Wegdam, importeur van youngtimers uit Duitsland, merkt ook dat zakelijke rijders steeds vaker de weg naar zijn winkel weten te vinden. ‘Er is duidelijk een stijgende lijn te zien in de vraag naar youngtimers. Maar een stijgende vraag, betekent een stijgende prijs.’ Toch lijkt de stijgende prijs de zakelijke rijder niet te deren. Want nog altijd zijn alle kosten die worden gemaakt met de zakelijke auto, voor de belasting aftrekbaar. Niet alleen onderhoudskosten en brandstof, maar ook wegenbelasting en zelfs parkeerkosten kunnen worden opgegeven bij de Belastingdienst.
Mercedes W211
Dit jaar viert de Mercedes W211 zijn vijftiende verjaardag. U kent hem wel: het klassieke, robuuste model, de opvolger van de populaire W210. De W211 mag zich vanaf nu een youngtimer noemen. Mercedes- en youngtimerdealer Klaas de Poel uit Surhuisterveen verwacht deze zomer een run op het 15-jaar oude model. ‘Zodra een auto vijftien jaar wordt, zie ik meteen grote interesse vanuit alle uithoeken van het land.’ Volgens de autoverkoper zijn zakelijke bestuurders vaak opzoek naar een tijdloos en elegant model als de W211. ‘Dat model staat leuk én heeft vanaf nu dus ook bijkomende belastingvoordelen.’ Die regeling geldt ook voor auto’s uit het buitenland. De RDW neemt de leeftijd over van de eerste tenaamstelling die op het kentekenbewijs staat van het land van herkomst.
De youngtimer
Sinds de nieuwe bijtellingswet leek het erop dat zakelijk rijden alsmaar duurder werd, maar het rijden van youngtimers is daarop nog altijd een uitzondering. Een youngtimer is een auto vanaf 15 jaar oud. Ze zijn te mooi om tweedehands te worden genoemd en te jong voor het predicaat oldtimer. De liefhebber rijdt vooral met mooi weer en koestert zijn klassieker, net als de oldtimer. Maar het leasen van een youngtimer is, behalve leuk voor de hobbyist van middelbare leeftijd, ook voor de zakelijke rijder erg interessant. Dat komt omdat er bijtelling wordt betaald over de waarde in economisch verkeer, de zogeheten dagwaarde, en niet over de cataloguswaarde. Het percentage ligt wel een stuk hoger, 35 procent in plaats van 22 procent, maar een snelle rekensom zegt dat het een paar honderd euro in maandlasten kan schelen.
Rekenvoorbeeld
Wanneer een zakelijke rijder, zijn Jaguar XJR van 17 jaar oud ook privé rijdt betaalt hij een stuk minder dan wanneer hij een nieuwe auto least. Stel, de auto heeft een economische dagwaarde van 8.000 euro. De berekening van de bijtelling is dan als volgt: 8000 euro x 35 procent, is 2.800 euro. Dat bedrag wordt bij het belastbaar inkomen opgeteld, waarover dan weer 42% of 52% inkomstenbelasting moet worden betaald. De belasting die per maand voor deze auto moet worden betaald is dan als volgt: 2.800 euro x 42 procent = 1.176, euro per jaar. Dit komt dan neer op 98 euro belasting per maand. Komt het belastbaar inkomen boven de 56.531 euro uit dan moet er 52 procent inkomstenbelasting betaald worden over die bijtelling. Dit resulteert in de volgende berekening: 2.800, euro x 52 procent, is 1.456 euro. bijtelling. Dat is 121,33 euro aan belasting per maand. En dat scheelt de zakelijke bestuurder vaak honderden euros per maand in vergelijking met een nieuwe auto.
Bron: crocolease.nl via Nieuwsbank
Laat een antwoord achter
U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.